TERUG NAAR INDEX
Verkoopt u een product of dienst aan consumenten?
Deze bijdrage is verzorgd door: MijnBedrijfsPunt
Nov 2014

Verkoopt u een product of dienst aan consumenten?

De belangrijkste zaken nog even op rij:

  • U moet het product of de dienst van bepaalde informatie voorzien. Dit geldt voor verkoop op afstanden voor verkoop in winkel.
  • Vooraf aangevinkte hokjes mogen niet meer op uw website. De consument moet uitdrukkelijk toestemming geven voor alle betalingen.
  • U mag bij telefonisch contact niet meer dan het basistarief rekenen.
  • Het risico van beschadiging of verlies gaat pas over op het moment dat de consument het product ontvangt. Levert u het product af bij de buren? Dan gaat dit risico pas over als de consument het pakje bij de buren ophaalt. Wijst de consument zelf de buren aan als bezorgadres? Dan gaat het risico van beschadiging of verlies wel direct over op de consument.
  • Betaalt uw klant met een betaalmiddel zoals een creditcard? Dan mag u de kosten die u hiervoor maakt aan uw klant doorberekenen. U mag niet meer vragen dan de werkelijke kosten.
  • De bedenktijd die uw klant heeft bij verkoop afstand, bij huis-aan-huis of straatverkoop (colportage) is minimaal 14 kalenderdagen. Voorheen was de bedenktijd nog minimaal 7 werkdagen bij verkoop op afstand en 8 kalenderdagen bij colportage.
  • Bij verkoop op afstand moet de consument bij de bestelling en betaling uitdrukkelijk bevestigen dat hij akkoord gaat.

Let op: Deze regels zijn speciaal gemaakt voor de bescherming van consumenten. Daarom gelden zij niet wanneer u als ondernemer een overeenkomst sluit met een andere ondernemer(s)